X
تبلیغات
قالب وبلاگ
ورزش سلامتی زندگی

ورزش سلامتی زندگی
ورزش در زندگی به معنای حرکت به سمت سلامتی نیست،ورزش در زندگی یعنی سالم بودن.

گرم کردن مناسب فواید زیادی دارد.

نوشته : الیزابت کواین       به روز شده در تاریخ 14 نوامبر 2008

ترجمه : حسام جمالی       دبیر تربیت بدنی منطقه عسلویه

با سلام خدمت تمام دوستان و همراهان گرامی، مقاله پیش رو ترجمه ای از مطالب جدیدی است که می تواند به عنوان مطالب آموزشی در اختیار همه علاقمندان قرار بگیرد تا هر چه سریعتر به سمت جامعه سالم و سرزنده پیش برویم.

ورزشکاران هر کدام به روش خاصی خود را سرد و گرم می کنند تا برای تمرین و مسابقه آماده شوند. یک گرم کردن مناسب می تواند گردش خون را در زمان فعالیت ماهیچه افزایش دهد و درصد گرفتگی عضلات را پایین آورد، همچنین خطر آسیب دیدگی را پایین آورده و باعث بهبود در اجرای فرد می شود. علاوه بر این فواید، گرم کردن شامل اثرات روانشناختی و فیزیولوژیک نیز هست. 

فواید یک گرم کردن مفید:

*  افزایش دمای ماهیچه (یعنی دمای ماهیچه در زمانی که مورد استفاده قرار می گیرد بالا می رود) – ماهیچه ای که گرم شده است بیشتر منقبض شده و سریعتر به حالت اولیه باز می گردد. طی این مسیر برای شروع فعالیت می تواند باعث افزایش قدرت و سرعت شود. می توان گفت که کشیدن ماهیچه ها قبل از تمرین بر کاهش آسیب دیدگی اثر دارد.

*  افزایش دمای بدن – حالت ارتجاعی بدن را افزایش می دهد ، همچنین خطر پارگی و فشار روی عضلات را پایین می آورد.

*  گشاد شدن عروق خونی – باعث کاهش مقاومت در برابر جریان خون و کم شدن فشار روی قلب می شود. یعنی به شکل مؤثری جریان کار قلب را روانتر می کند.

*  بهبود کیفیت سرد کردن – به وسیله فعالین انجام شده مکانیزم تولید گرما در بدن فعال می شود (یک تعریق پربازده) و به جلوگیری از افزایش دمای سریع بدن در تمرین یا مسابقه کمک می کند. به دنبال آن ورزشکار می تواند به شکلی اثر بخش بدن خود را سرد کند.

*  افزایش دمای خون – دمای موجود خون باعث پخش شدن سریعتر خون در ماهیجه ها می شود. با بالا رفتن دمای خون مقدار اکسیژنی که خون می تواند درون خود نگهدارد پایین می آید، این بدان معنی است که عضلات کار متداول خود را با همان میزان اکسیژن انجام می دهند و کم شدن مقدار اکسیژن مورد نیاز کار عضلات باعث افزایش قدرت تحمل و اجرای بهتر می شود.

*  گسترش دامنه حرکتی –  گستره حرکتی اطراف یک مفصل افزایش پیدا می کند.

*  تغییرات هورمونی – بدن شما تولید هورمون های مختلف را افزایش می دهد که این هورمون ها مسئولیت سازماندهی تولید انرژی را بر عهده دارند.در طی زمان گرم کردن این تعادل هورمونی کربوهیدرات ها و اسید های چرب را برای تولید انرژی در دسترس قرار می دهند.

*  آمادگی ذهنی – گرم کردن زمان خوبی برای آمادگی ذهنی است. از طریق پاک کردن ذهن ، افزایش تمرکز ، تجدید نظر در فعالیت ها و استراتژی فردی می باشد. در این مرحله تصور مثبت می تواند ورزشکار را آرام کند و تمرکزش را بالا ببرد.

نمونه های گرم کردن:

*  به تدریج بر شدت فعالیت های تخصصی خودبیافزایید. این گونه استفاده از فعالیت های تخصصی ورزشی  "در ارتباط با گرم کردن" نامیده می شود. برای دونده ها یکایده این است که آرام بدوند و به مرور سرعت را بالا ببرند تا تمام فیبرهای ماهیچه ای به کار بسته شوند.

*  اضافه کردن حرکاتی که ربطی به ورزش شما ندارد. زمانی که و رزش یکنواختی دارید ممکن است از کارایی ورزشی شما کاسته شود. استفاده از ورزش های سبک یا انعطاف پذیری برای مثال بازیکنان فوتبال اغلب از تمرینات غیر مرتبط برای گرم کردن خود استفاده می کنند.

*  کدام را انتخاب کنیم - بهترین زمان برای کشش ماهیچه ها بعد از افزایش مقدار حجم خون ودمای بدن است. کشیدن ماهیچه های سرد ممکن است خطر آسیب دیدن را افزایش دهد، از رگ به رگ شدن گرفته تا پارگی عضلات. بنا براین بهتر است به تدریج تمرینات هوازی را قبل از کشیدن انجام دهید. در ذهن خود داشته باشید که بهترین زمان برای کشیدن بعد از تمرین است، زیرا به دلیل بالا رفتن حجم خون در عضلات شما گرم و انعطافپذیر هستند. خود را از تدریجی بودن گرم کردنتان مطمعن کنید و از ماهیچه هایتان در حین فشار ور در طول زمان تمرین استفاده کنید.

در ذهن داشته باشید که گرمکردن ترجیحا یک پروژه شخصی است که فقط با تمرین، آزمایش و تجربه حاصل می شود. زمانی که گرم کردن از راه های مختلف و در شدت های مختلف را تجربه کردید می توانید بفهمید که چه تمرینی برای شما بهتر است.

[ جمعه هجدهم دی 1388 ] [ 0:34 ] [ حسام جمالی ]

.: Weblog Themes By Mah Music :.

درباره وبلاگ
امکانات وب